Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
Priorytet 3 skierowany jest do placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, będą przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).
Nasze działania:
- Pozyskanie informacji od nauczycielek o zakupie najbardziej ciekawych ich zdaniem pozycji książkowych – ankieta (opracowanie wyników ankiety).
- Opracowanie w grupach „Kodeksu Czytelnika”. Umieszczenie go w kąciku książki.
- Zorganizowanie spotkania z rodzicami uwzględniającego tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez placówkę wychowania przedszkolnego co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
- ,,Kwadrans na bajkę”- cykliczne czytanie dzieciom każdego dnia o stałej porze przez nauczycielki, rodziców, bliskich dzieci. Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
- „Moja ulubiona bajka, czyli album bajek” – konkurs plastyczny \ z udziałem rodziców. Wykonanie ilustracji do wybranej przez dziecko bajki lub baśni. Przygotowanie albumu z przyniesionych prac. Zorganizowanie wystawy na holu przedszkolnym.
- „Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek’’ – zapoznanie z twórczością Walta Disney’a.
- „Nasz przyjaciel miś” – wykorzystanie literatury dziecięcej, piosenek, której bohaterem jest miś w różnych sytuacjach edukacyjnych i wychowawczych. Zorganizowanie w grupach „Dnia Pluszowego Misia”.
- „W świecie baśni” – zorganizowanie Balu Karnawałowego w przedszkolu – wspólne zabawy, konkursy, korowody. Przygotowanie strojów przedstawiających postacie z bajek przez rodziców.
- „Bajki, które leczą” – zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody na wyciszenie, relaksację, odreagowanie napięcia i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych dzieci.
- „Zakładka do książki” – rodziny konkurs plastyczny. Wykonanie z rodzicami zakładki do książki z okazji „Międzynarodowego Dnia Książki”. Zorganizowanie wystawy prac na przedszkolnym holu.
- „Przedszkolaki recytują wesołe wierszyki” – przedszkolny przegląd poezji dziecięcej polskich pisarzy i poetów.
- Realizacja Ogólnopolskiego Projektu „Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”.
- Ogólnopolska Akcja Książka (dla) Przedszkolaka.
- Zorganizowanie kącika czytelniczego na holu – zgromadzenie księgozbioru, stworzenie miejsca do czytania, oglądania książek.